ALGEMEEN | PRODUCTEN | CONTACT | ALGEMENE VOORWAARDEN |
De Algemene Voorwaarden zijn van toepassing bij alle contracten die met opdrachtgevers van Medicap zijn aangegaan.
Artikel 1: definities
In deze
Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
a) Medicap, Medicap gevestigd te Cuijk
b) de opdrachtgever: de wederpartij van Medicap
c) de werknemer: iedere persoon die door middel van een
arbeidsovereenkomst bij de opdrachtgever in dienst is of daarmee wordt
gelijkgesteld, dan wel een ambtelijke aanstelling heeft, dan wel als
uitzendkracht werkzaam is. In het kader van projectovereenkomsten tussen Medicap
en de opdrachtgever wordt mede als werknemer beschouwd: iedere persoon die door
de opdrachtgever als werknemer wordt aangewezen.
d) dienstverlening: de in de overeenkomst tussen Medicap en de
opdrachtgever genoemde diensten.
e) een overeenkomst: een overeenkomst waarbij, tegen betaling van een
vergoeding door de opdrachtgever, diensten worden verleend in het kader van
verzuimbegeleiding, re-integratie, preventie en arbeidsomstandighedenadvisering
en overige diensten.
f) een project: door Medicap op projectbasis te verlenen diensten in het
kader van re-integratie, preventie, arbeidsomstandighedenadvisering en overige
diensten.
g) Afspraak: Een doelgerichte fysieke ontmoeting tussen één of meer
deskundigen en één of meer individuele werknemers op een overeengekomen dag en
tijdstip.
Artikel 2: toepasselijkheid
a) Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle
offertes, (order) bevestigingen, overeenkomsten en bij voortzetting / verlenging
van overeenkomsten tussen Medicap enerzijds en de opdrachtgever anderzijds,
zijn onder uitdrukkelijke uitsluiting van andere algemene voorwaarden
uitsluitend deze Algemene Voorwaarden van toepassing.
b) Acceptatie van een offerte of (order)bevestiging c.q. het anderszins
tot stand komen en/of voortzetten van een overeenkomst houdt in dat de
opdrachtgever de toepasselijkheid van deze Algemene Voorwaarden heeft aanvaard
en afstand doet van de toepasselijkheid van eventuele algemene voorwaarden van
de opdrachtgever.
c) Alle offertes worden gedurende drie maanden gestand gedaan, tenzij de
offerte anders vermeldt.
d) Indien in een acceptatie van een offerte voorbehouden of wijzigingen
ten opzichte van een offerte worden aangebracht, komt de overeenkomst pas tot
stand indien Medicap aan de opdrachtgever schriftelijk heeft bericht met deze
afwijkingen van de offerte in te stemmen.
Artikel 3: afwijkingen van de algemene voorwaarden
a) Afwijkingen van deze Algemene Voorwaarden zullen
slechts van kracht zijn indien dit schriftelijk door Medicap is bevestigd.
b) Indien enige bepaling van deze Algemene Voorwaarden, om welke reden
dan ook, onverbindend blijkt te zijn, onverbindend wordt verklaard, of daarvan
wordt afgeweken, blijven de overige bepalingen onverkort van kracht.
c) Wanneer door Medicap gedurende kortere of langere tijd afwijkingen
van deze Algemene Voorwaarden op enig punt en/of onderdeel uitdrukkelijk of
stilzwijgend zijn toegestaan, laat dat het recht van Medicap op directe en
strikte naleving van de Algemene Voorwaarden voor de toekomst onverlet. Ook
indien Medicap één of meer aan haar toekomende rechten uit deze voorwaarden
gedurende een periode niet of niet volledig heeft uitgeoefend, kan de
opdrachtgever hieraan geen rechten ontlenen voor de toekomst.
Artikel 4: dienstenpakketten/abonnementen/producten
a) Een dienstenpakket/abonnement/product wordt naar de
wensen van de opdrachtgever samengesteld uit een aantal diensten.
b) Wijzigingen in een dienstenpakket/abonnement/product zullen slechts
van kracht zijn indien deze schriftelijk door Medicap zijn bevestigd. Bij een
dergelijke wijziging heeft Medicap het recht de tarieven te wijzigen.
c) De kosten van een dienstenpakket/abonnementsprijs wordt door Medicap
jaarlijks of per kwartaal vooraf of per maand achteraf gefactureerd. De (extra)
geleverde verrichtingen/Consulten worden per maand achteraf gefactureerd.
Artikel 5: projecten
a) De tussen de opdrachtgever en Medicap overeengekomen
projecten worden omschreven in de projectovereenkomst.
b) Projecten worden tegen een gefixeerde prijs gefactureerd, tenzij
anders overeengekomen. Bij aanvang van de uitvoering is de opdrachtgever 50%
van de prijs verschuldigd. De overige 50% zal aan het einde van het project
worden gefactureerd.
c) Indien de opdrachtgever meer dan twee maanden geen actie meer
onderneemt waarvan de voortgang in het project afhankelijk is, zal Medicap het
project als beëindigd beschouwen en de laatste termijn factureren. Op het
moment dat Medicap constateert dat de opdrachtgever geen actie onderneemt,
informeert hij de opdrachtgever over het voornemen om het project als beëindigd
te beschouwen. Medicap stelt de opdrachtgever daarbij een redelijke termijn om
alsnog actie te ondernemen. Indien de opdrachtgever niet reageert, zal de
factuur worden verzonden.
d) Indien geen gefixeerde prijs is overeengekomen, worden de bestede
uren op basis van het uurtarief aan de opdrachtgever in rekening gebracht. In
dit geval zal Medicap het verschuldigde per maand achteraf factureren.
Artikel 6: incidentele diensten
a) Op verzoek van de opdrachtgever kan Medicap
incidentele diensten verrichten.
b) Eventuele overschrijding van het afgesproken aantal diensten binnen
abonnement en de frequentie daarvan gelden eveneens als incidentele diensten.
c) Incidentele diensten zullen op basis van het uurtarief achteraf aan
de opdrachtgever worden gefactureerd.
Artikel 8: termijnen en annulering
a) Voor
zover in de offerte of de overeenkomst geen termijnen zijn vermeld, zal Medicap
haar diensten verlenen binnen de voor Medicap gangbare termijnen. Voor de
hantering van bovengenoemde termijnen komt in ieder geval verhindering, het
niet reageren of het niet verschijnen van de werknemer voor risico van de
opdrachtgever.
b) Annulering van afspraken betreffende individuele
werknemers dient uiterlijk 48 uur voor het afgesproken tijdstip te geschieden.
c) Annulering van detacheringafspraken dienen
uiterlijk 5 werkdagen voor de afgesproken dag te geschieden, tenzij anders is
overeengekomen.
d) Indien
annulering niet of te laat geschiedt, is Medicap gerechtigd de desbetreffende
dienst(en) in rekening te brengen, onverkort haar recht op betaling van alle in
deze door haar gemaakte kosten.
Artikel 9: uitvoering dienstverlening
a) De opdrachtgever verstrekt Medicap alle informatie
die Medicap nodig heeft voor het deugdelijk uitvoeren van de overeengekomen
diensten.
b) De opdrachtgever verleent de medewerkers van Medicap toegang tot zijn
bedrijf en stelt deze in de gelegenheid inzicht te krijgen in de
arbeidsomstandigheden en de daarop betrekking hebbende bedrijfsvoering.
c) Medicap heeft het recht om ten gevolge van wettelijke regelingen de
inhoud van de dienstverlening en/of voorwaarden tussentijds te wijzigen.
Artikel 10: tarieven, grondslagen tarieven en extra kosten
a) Alle
tarieven zijn exclusief BTW en andere heffingen die van overheidswege worden
opgelegd, tenzij anders is aangegeven. Eventuele op de overeenkomst vallende
heffingen en/of belastingen zijn voor rekening van de opdrachtgever.
b) Ingeval het aantal werknemers van invloed is op wat de opdrachtgever
aan Medicap verschuldigd is, geldt als basis de meest recente verzamelloonstaat
bij aanvang van de overeenkomst en vervolgens telkens het aantal werknemers per
ingangsdatum van het nieuwe contractjaar.
c) Indien het aantal werknemers gedurende een kwartaal meer dan 5%
(zowel positief als negatief) afwijkt van het aan Medicap opgegeven aantal
werknemers dient de opdrachtgever hiervan opgave te doen aan Medicap. Conform
deze opgave zal Medicap dan in het eerstvolgende kwartaal overgaan tot restitutie
c.q. verrekening.
d) De opdrachtgever is verplicht op verzoek van Medicap een verklaring
van een registeraccountant betreffende het aantal werknemers te overleggen of
vertegenwoordigers van Medicap inzage in de ten deze relevante stukken te
verschaffen. Indien het aantal werknemers meer dan 5% positief afwijkt van het
aantal opgegeven werknemers, zal de opdrachtgever de kosten van dit onderzoek
dienen te dragen. Bovendien dient de opdrachtgever dan het alsnog verschuldigd
gebleken bedrag aan abonnementsgelden aan Medicap te betalen.
e) Kosten die worden gemaakt doordat derden worden ingeschakeld, zijn
niet begrepen in de tarieven zoals vermeld in de offerte of overeenkomst,
tenzij anders is overeengekomen. Indien na voorafgaand overleg met de opdrachtgever
derden worden ingeschakeld voor de aan de opdrachtgever te leveren diensten,
worden de kosten hiervan, vermeerderd met hieraan verbonden kosten van Medicap,
aan de opdrachtgever in rekening gebracht. Kosten in verband met het vragen van
inlichtingen, waaronder begrepen het vragen van inlichtingen bij de curatieve
sector, evenals kosten verbonden aan door Medicap op grond van (wettelijke)
regelingen in te schakelen derden komen - ook indien hierover geen voorafgaand
overleg met de opdrachtgever heeft plaatsgevonden - in ieder geval voor
rekening van de opdrachtgever.
f) In een situatie als bedoeld in artikel 9 sub c is Medicap gerechtigd
eventuele direct of indirect uit wettelijke regelingen voortvloeiende extra
kosten achteraf te factureren.
g) Medicap
behoudt zich het recht voor tarieven (anders dan met het prijsindexcijfer),
dienstverlening en/of voorwaarden per einde overeengekomen datum van de
overeenkomst te wijzigen. De opdrachtgever wordt geacht met de wijzigingen te
hebben ingestemd tenzij hij Medicap binnen 30 dagen na de kennisgeving het
tegendeel bericht. Bij dergelijk bericht vindt geen stilzwijgende verlenging
plaats.
i) Medicap
behoudt zich het recht voor de tarieven jaarlijks aan te passen conform het
meest recente prijsindexcijfer voor CAO-lonen voor de bedrijfssector voor de
commerciële dienstverlening gepubliceerd door het CBS.
Artikel 11: geheimhouding, dossierbeheer en inzagerecht
a) Medicap zal alle informatie betreffende het bedrijf, de
bedrijfsvoering, de arbeidsomstandigheden en alle overige informatie die zij
verkrijgt bij de uitvoering van haar diensten, vertrouwelijk behandelen en deze
informatie niet aan derden geven, behoudens voor zover Medicap als gevolg van
een wettelijk voorschrift daartoe is verplicht of dat zij toestemming heeft
verkregen.
b) Medicap zal een geheimhoudingsplicht zoals beschreven onder 11a
opleggen aan haar medewerkers en alle bij de uitvoering van diensten
ingeschakelde derden.
c) Medicap zal van de opdrachtgever en van de betrokken werknemers een
(medisch) dossier bijhouden ten behoeve van de re-integratie- en
ziekteverzuimbegeleiding.
d) Slechts de werknemer heeft recht op inzage in zijn eigen
werknemersdossier. Een derde kan slechts inzage in dit dossier krijgen, indien
hij een bevoegdheid daartoe ontleent aan een schriftelijke, specifiek voor de
betreffende situatie verleende machtiging van de desbetreffende werknemer.
e) De opdrachtgever heeft recht op inzage in zijn eigen
opdrachtgeverdossier.
Artikel 12: facturering en betaling
a) Tenzij anders overeengekomen, dient de opdrachtgever
binnen 14 dagen na factuurdatum, zonder enig beroep op verrekening, aan Medicap
te betalen.
b) Bij overschrijding van de betalingstermijn is de opdrachtgever,
zonder dat een ingebrekestelling is vereist, in verzuim. De verplichting van Medicap
tot het verlenen van diensten wordt met ingang van de datum waarop de
betalingstermijn is verstreken opgeschort, terwijl de opdrachtgever met ingang
van die datum over het openstaande bedrag de wettelijke rente is verschuldigd.
Zowel de opdrachtgever als de werknemer zullen door Medicap tijdig op de hoogte
worden gesteld van voornoemde opschorting van haar dienstverlening. Voorts
komen alle buitengerechtelijke incassokosten voor rekening van de
opdrachtgever. Onder incassokosten vallen de kosten van advocaten, deurwaarders
en incassobureaus, vastgesteld overeenkomstig de geldende c.q. gebruikelijke
tarieven.
c) Voor het geval naar het oordeel van Medicap de financiële positie van
de opdrachtgever risico's met zich meebrengt, is Medicap gerechtigd om de
betalingstermijn te bekorten en/of voorafgaand zekerheid te vragen voor
betaling.
d) Bij een
geschil omtrent onze factuur geldt hetgeen ter zake daarvan in onze
administratie is opgenomen. Indien u binnen 14 dagen na dagtekening van de
digitale factuur niet schriftelijk heeft verzocht om uitreiking van een
papieren versie, wordt u geacht hiermee te hebben ingestemd.
Artikel 13: aansprakelijkheid
a) De aansprakelijkheid van Medicap voor schade
voortvloeiend uit de door haar - eventueel met inschakeling van
niet-ondergeschikten - verrichte diensten is verzekerd middels een
beroepsaansprakelijkheidsverzekering. In alle gevallen is iedere
aansprakelijkheid van Medicap beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende
geval door assuradeuren van Medicap wordt uitbetaald, dan wel tot het bedrag
dat Medicap ter zake daadwerkelijk op derden kan verhalen.
b) Medicap is niet aansprakelijk voor zover schade voortvloeit uit het
feit dat de opdrachtgever of een werknemer door Medicap mondeling of schriftelijk
verstrekte adviezen niet naar behoren heeft opgevolgd.
c) In geval van mondelinge informatie en/of verzoeken is Medicap niet
aansprakelijk voor schade voortvloeiend uit misverstanden of onjuist
overgekomen informatie.
d) De opdrachtgever vrijwaart Medicap voor aanspraken van derden,
waaronder begrepen de werknemers van opdrachtgever.
e) Medicap is niet aansprakelijk voor het niet, niet tijdig of niet
geheel nakomen van haar verplichtingen ten gevolge van tekortkomingen die niet
aan Medicap kunnen worden toegerekend. Onder een niet-toerekenbare tekortkoming
wordt in dit geval verstaan elke omstandigheid die de naleving van de
overeenkomst belemmert en die in redelijkheid niet voor risico van Medicap
behoort te komen.
Artikel 14: toepasselijk recht en geschillen
a) Op alle door Medicap uitgebrachte offertes en gesloten overeenkomsten is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.